Závěrečná zpráva
o činnosti, hospodaření a stavu bytového družstva Přístav 4
za období od 1. 1. 2018 do 31. 12. 2018
Vypracoval: Ladislav Lašek
Projednáno: v představenstvu dne: 25. 4. 2019; na členské schůzi dne: 14. 5. 2019
Úvod
Bytové družstvo funguje od června 1995 jako právnická osoba za účelem zajišťování služeb souvisejících s bydlením pro 20 členů. Družstvo je zapsané v Obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze a řídí se Stanovami, naposledy upravenými v říjnu 2014.
Družstvo je členem Sdružení bytových družstev a společenství vlastníků bytových
jednotek, které nám poskytuje užitečné rady, vzory dokumentů a výhodnější
pojistnou smlouvu, než kdybychom ji uzavřeli samostatně. Dům je pojištěn podle
Rámcové smlouvy Sdružení BD a SVJ u Kooperativy na totální škodu ve výši 40
mil. Kč.
1. Správa domu
Po celých 24 let jsou činnosti
spojené se správou domu zajišťovány formou samosprávy a představenstvo plní
povinnosti správce. Legislativci nám pravidelně přidělávají práci formou různých
nových zákonných nařízení, jejichž novelizace musíme sledovat. Poslední dobou
nás zaměstnaly novelizace zákona občanského, zákona o obchodních korporacích a
zákona o ochraně osobních údajů. V této souvislosti jsme s vámi
domlouvali novelizaci nájemních smluv, abychom je sladily s legislativou.
Z 20 členů potvrdili smlouvu 18, dva s jednotou formou nesouhlasí. Občas
nás zaměstnávají i statistici, dodavatelé i někteří členové svými žádostmi a
změnami členství.
Velkou pozornost jsme
loni věnovali přípravě a realizaci rekonstrukci střechy. Firma Střechy Plus,
která vyhrála ze 3 firem výběrové řízení, opravila krov, vyčistila půdu a instalovala
novou krytinu a oplachování. Součástí akce bylo také zateplení podkrovních bytů
na energetickou kategorii s hodnocením C. Realizace proběhla od 18.6. do 13.9.2018.
Stavební dozor pravidelně kontroloval postupy a kvalitu prací a zorganizoval 4
kontrolní dny. Řešilo se pár stížností na hluk, zápach, tmu a postup tepelných
izolací. Revize hromosvodu je kladná, ale zemnicí odpor hromosvodu na vstupu do
terénu neodpovídá normě, což musíme dále řešit.
Představenstvo
plní nadále všechny úkoly správce budovy, od organizace až po drobné opravy a
výměny žárovek. O výměníkovou stanici se stará odborník ze sousedního hotelu. K práci
obsluhy výměníku, paní účetní a uklízečky jsme nezaznamenali žádné připomínky,
podle našich informací všichni pracují profesionálně a zodpovědně. Nově byla
zřízena webová adresa www.pristavni4.cz a e-mailová adresa: info@pristavni4.cz. Během
roku jsme také řešili otázku parkování na ploše za domem, dotazy byly dotčeným
členům zdůvodněny.
a) Péče o dům
Péče o řádný stav a provoz domu a předcházení škodám jsou nejdůležitější úkoly představenstva. Plníme funkci jako odpovědní hospodáři, kteří vědí, že i společné vlastnictví přináší mnoho povinností, a nejen nám. Plánované povinné revize, kontroly i nutné opravy představenstvo včas zajistilo a návrh na revizi a opravy v roce 2019 je v přiloženém návrhu plánu revizí.
V roce 2018 jsme zajistili:
Revize:
– hasicích přístrojů, požárního vodovodu a preventivní požární prohlídku
– servisní revizi výměníkové stanice
– revize tlakových nádob výměníkové stanice
– opravy podle výsledků revize domovního plynovodu
– revize elektro v suterénu, vč. krytu
– pravidelné provozní a odborné prohlídky výtahu
– kontrola funkcí krytu
Opravy a údržba:
– kontrola pronikání vlhkosti do bytu č. 19
– oprava uzávěru na stoupačce SV a TUV k bytu č. 10
– vyčištění a vyfrézování stoupaček
kanalizace
– řešení 2 výpadků topení
– oprava osvětlení v krytu a popisů zvonků
– zajištění servisu oken a dveří v bytech několika zájemců
– výběrové řízení z 5 oslovených firem na rekonstrukci vstupních dveří
Investice a opravy:
– výměna vodoměrůna studenou vodu
– oprava válce výměníku
– přeměření bytů a zaj. vkladu domu
s rozpisem jednotek do katastru nemovitostí (6.12.2018)
b) Hospodárnost:
Finančně nejnákladnější
provoz je tepelná energie – stojí nás téměř 60 % z celkových nákladů na
bydlení. Odběr topného média je díky mírné zimě podobný jako v minulých
letech. Odběr topného média dosáhl v roce 2018 výše jen 850,95, což je o
77,57 Gj méně než loni. Norma určuje
povinnost účtovat 60 % spotřebované energie na vytápění a 40 % na ohřev teplé
vody. Poslední roky se na nákladech příznivě projevují výměny oken a nejvíce
asi mírná zima. Měření dílků na radiátorových měřidlech a přepočet na
jednotlivé byty nám dělá certifikovaná firma INMES. Výsledky spotřeby tepla
jsou vám k dispozici a regulace topení na termoregulačních ventilech na
radiátorech záleží jen na vás!
Platby daně z nemovitosti, záloh daně z příjmu
a pojištění nemovitosti a odpovědnosti probíhalo v řádných termínech. Bankovní
účet má BD u České spořitelny, se kterou komunikujeme elektronicky. Pronájem
nebytového prostoru KPMG probíhá úspěšně mnoho let. Platí spolehlivě a žádné
služby navíc nežádá. Přejme si navzájem, aby nám takový „podnájemník“ vydržel
co nejdéle. Představenstvo také řadu let oceňuje i vaši vyrovnanou platební
morálku při placení záloh na služby spojené s bydlením. Dvě drobná
opomenutí plateb byla obratem vyřešena.
Péče o hospodárnost přispěla k udržení poměrně nízkých nákladů na provoz a služby téměř ve všech položkách. Podrobnosti najdete v Sumáři. Díky přesnému odhadu nákladů výsledek vykazuje jen menší odchylky.
Nižší náklady byly na odběr topného média, odpad, osvětlení a režii. Trochu zvýšené náklady vznikly na vodu, ohřev teplé vody a provoz výtahu. Hodně jsme investovali do rekonstrukce střechy a méně do výměn vodoměrů a dalších oprav. Rozdíly nejsou výrazné a svědčí o kvalifikovaném ekonomickém plánovaní. Celkové roční provozní náklady jsou, při nárůstu počtu osob, jen o 33 965 Kč vyšší než loni.
Hospodaření roku 2018 je ve vztahu k vyúčtování záloh oproti
loňsku ukončeno vyšším přeplatkem, ve výši 200 840,- Kč. U některých bytů vznikly
výrazné přeplatky, přesto budeme předpis záloh upravovat jen pro byty se změnou
počtu osob nebo změnou plateb dodavatelů.
Vzhledem k minulé úspěšné praxi budeme i letos posílat přeplatky na účet,
ze kterého byly placeny zálohy. Po podpisu převzatého vyúčtování za rok 2018 to
zařídíme do týdne. Správnost úhrady si pak zkontrolujete podle převzatého
vyúčtování. Současně s vyúčtováním Vám předáme také rozpis záloh pro rok
2019.
c) K organizaci družstva
Záležitosti družstva byly projednávány na 8 jednáních představenstva a na 2
členských schůzích. Členové
představenstva se také mnohokrát setkávali pro řešení dílčích úkolů a samozřejmě
probíhala četná osobní, telefonická a internetová komunikace. Za používání
výpočetní techniky, tisky a telefonování si členové představenstvo nic neúčtují.
V průběhu roku byla průběžně vyřizována další běžná agenda související se správou majetku a řízení družstva a sledovány změny legislativy. Dokumenty o výsledcích hospodaření družstva za rok byly v elektronické formě včas předány do Sbírky listin Městského soudu, kde jsou na webu volně přístupné.
2. Vývoj skladby členů
a uživatelů bytů
Stručný popis změn v domě
v průběhu roku 2018:
Z celkového
počtu 20 bytů bylo ke konci roku 2018 užíváno 9 členy BD (paní Š. Wiltshire, I.
Bažantová, E. Geigerová a A. Gürtlerová, dále p. F. Grus, J. Májíček a L. Lašek
a ve druhé polovině roku ještě L. Volf a D. Andrle). Dalších 5 bytů užívají
bývalí členové – kteří převedli členský podíl
na jiné osoby a mají právo je v jednání zastupovat (paní Valenová, Kejlová
a Bělostík). Zbývajících
7 bytů bylo pronajímáno a bohužel, u některých je lhostejný přístup k domu
často znát. V roce 2018 celkem užívalo byty 40,25 osob, což je o 2 méně
než loni.
Na závěr bych chtěl poděkovat členům i dalším uživatelům bytů za to, že v domě byl i loni pořádek, že vztahy jsou dobré až přátelské. Děkuji, že většina z vás se snaží i o třídění odpadu a odnos do sběrných nádob. Cestou na tramvaj je to hračka. Jsem rád, že poházených nedopalků a kapesníčků před vchodem je poslední dobou méně.
Na závěr bychom se chtěli předem omluvit za hluk, prach a nepořádek, který nás otravoval při rekonstrukci vstupních dveří. Potichu to bohužel nejde udělat.
V Praze dne 14. 5. 2019 Za představenstvo BD:
L. Lašek, J. Májíček a M. Klugarová